Operative inngrep

Tanntrekking

Når en tann er så ødelagt eller løs at den ikke kan repareres på en god og varig måte bør tannen fjernes for å unngå smerter og infeksjon. Store kariesangrep og tannkjøttbetennelse er de vanligste årsakene til at tenner må trekkes. Tennene fjernes vanligvis ved hjelp av en hebel (som ser ut som en slags skrutrekker) og/eller tang.

Operativ fjernelse av tann eller rot

Av og til sitter tennene så godt fast i kjevebenet eller ligger slik til at de ikke kan fjernes på vanlig måte. Dette gjelder ofte visdomstenner i underkjeven og tenner med så store kariesskader at man ikke får tak i de med hebel eller tang. Da må man gjøre en kirurgisk fjerning. Tannkjøttet løsnes da fra kjevebenet slik at tannlegen kan fjerne noe kjeveben rundt tannen slik at tannen kan løsnes. Tenner som har flere røtter kan det bli nødvendig å spalte(dele) slik at man kan fjerne røttene hver for seg. Etter at tannen er fjernet sys såret sammen og ofte legger man en veke med antibiotika ned i hullet for å hindre infeksjon i benet. Sting og veke fjernes etter en uke.

Rotspissamputasjon

Dersom en rotfylling av en eller annen grunn ikke blir vellykket slik at det utvikler seg en betennelse rundt rotspissen eller betennelsen ikke forsvinner etter rotbehandlingen, kan man i enkelte tilfelle velge å fjerne betennelsen ved å fjerne en del av rotspissen og gjøre en retrograd rotfylling, dvs å legge en fylling over rotfyllingen i enden av den avkappede roten. Man bretter tannkjøttet til side, lokaliserer rotspissen, kapper rotspissen, legger sin retrograde fylling og syr tannkjøttet tilbake på plass.

Tannkjøttoperasjon

Når kjevebenet forsvinner rundt tennene og det dannes så dype lommer mellom tannkjøtt og tann at man ikke med sikkerhet kan klare å fjernet tannsten og bakterier som ligger i tannkjøttlommen og er årsak til at kjevebenet brytes ned, er det nødvendig å gjøre et kirurgisk inngrep. I operasjonen bretter man tilside tannkjøttet og gjennom dette sørger for innsyn og tilgjengelighet slik at all tannsten og bakteriebelegg kan fjernes fra tannoverflaten. Etter inngrepet sys tannkjøttet tilbake på plass og man må skylle med antibakterielt skyllevann minimum fjorten dager slik at tannkjøttet kan gro før man gjenopptar renholdet mellom tennene med interdentalbørster. Stingene fjernes etter 7 dager.

Lokalbedøvelse vil gjøre at operative inngrep kan utføres smertefritt. Etter tanntrekking eller operasjon er det viktig at man ikke har noe i munnen før to timer etter inngrepet. Det er vanlig med litt ubehag i noen dager etter et operativt inngrep. Smertene kan reduseres ved inntak av smertestillende midler og det er vanlig å skylle munnen morgen og kveld med en antibakteriell væske.

Send oss en beskjed

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.